Onderweg naar Corning, NY

14 mei 2018 - Trout Run, Pennsylvania, Verenigde Staten

Zo, daar was ik weer. Excuses voor de radiostilte wéér, maar jeetje, wat zien en doen we veel op een dag. We liggen er ‘s avonds om 20:00 al in. ‘s Ochtends om 07:00 worden we wakker, rond 08:00 ontbijten we. Prima ritme, toch? Behalve dan dat ik ‘s avonds geen zin en puf meer heb om te bloggen.

Nu zit ik in de auto, we rijden van Lancaster naar Corning. Het is zo’n 4 uur rijden, ik heb net ruim een uur geslapen (en gesnurkt..) 😀💤

Ik praat even bij vanaf New Jersey. Daar kwamen we vrijdag aan, we vertrokken zondag weer naar Lancaster. Twee nachtjes in hotel numero 2 dus. Dat hotel was de Holiday Inn, gelegen in East Windsor. We hebben er niet zoveel gedaan als in New York, we moesten echt een paar dagen bijtanken.

Wat hebben we gedaan in New Jersey? We hebben The Home Depot bezocht, een soort bouwmarkt en tuincentrum in één. We hebben gegeten bij T.G.I.Friday’s, waar Michel een toetje had van bijna 1700 kilocalorieën. Hoe bizar? Het was een stuk velvet cake met drie (!) lagen... met tussenin een dikke laag frosting. Ik ben alleen al drie kilo aangekomen door er naar te kijken. Maar zo dapper als hij is, hij heeft hem helemaal op! 😯🍰

Zaterdag gingen we naar Six Flags Great Adventure. Dat was ge-wel-dig! Echt een top dag. Ik ben in élke achtbaan geweest, behalve de hoogste van de wereld — de Kingda Ka. In die achtbaan wordt je gelanceerd met een snelheid van ruim 200 km/u en ga je vervolgens steil omhoog (140 meter, slik) en stort je weer steil naar beneden. Leuk joh. Ik, samen met mijn hoogtevrees, wij bleven lekker op de grond.

Ik moet wel zeggen dat de achtbanen in Amerika een stuk leuker zijn dan in Nederland. Zo had je The Green Lantern, een achtbaan waarin je staat. Dat is raar — staand over de kop! Ook raar is een achtbaan waarbij je ligt. Dat is Superman The Ride, waarbij je eerst gaat zitten en vervolgens het stoeltje naar achteren wordt gekanteld zodat je ligt, met niets onder je. Ook gaaf. 😍

Nitro was ook gaaf. Ik durfde er pas einde van de dag in, want het ding is maar liefst 70 meter hoog. En once again, ik heb ontzettend hoogtevrees. But I did it! En ik wilde nog een keer! 🎢 Verder vond ik Bizarro ook enorm leuk, die gaat 7x over de kop. We gingen daar 3x achter elkaar in 😎 Al met al een geslaagde dag!

Zondag reden we naar Lancaster, waar we —in hotel numero 3 — slechts één nacht verbleven. Toen we gistermiddag aankwamen, waren we al te laat voor de Amish tour. Toen hebben we maar een beetje gechilld op de hotelkamer en zijn we rond half 5 naar Sakura gegaan, een Japans sushirestaurant. Daarna gingen we naar Walmart. Wat is dat groot! 😐 En ze verkopen er echt ALLES. En zo goedkoop! 1,5 uur later (en bijna $100 armer, oeps) struinden we weer naar buiten. Toen gingen we weer naar de hotelkamer en lagen we om 20:00 in bed. Nog even naar de onweer liggen kijken, want het flitste behoorlijk! 🌩⚡️

Vanochtend hebben we ontbeten in het hotel, vervolgens hadden we om 10:45 de tour op een Amish boerderij. Een vrouw gaf ons een rondleiding door een typisch Amish huis, ze liet zien hoe ze aten, sliepen en leefden. Heel erg interessant — maar ook apart. Ze distantiëren zichzelf echt van de moderne tijden en technologien. Foto’s aan de muur zul je daar niet vinden, want fotografie is uit den boze. In plaats daarvan hebben ze geborduurde ‘family registers‘, met daarop de namen van alle leden uit het gezin en hun geboortedatum erachter.

Toestellen die stroom vereisen, werken op batterijen of op zelfopgewekte energiebronnen. Maar absoluut geen stroom van de energienetwerken van de buitenwereld, want dat verbindt hun met de buitenwereld, en dat is iets wat ze niets willen! 💡 Je zult dus ook begrijpen dat ze geen radio en TV hebben. Ze leven echt in hun eigen ‘community’ of wereldje, volgens het woord van God. Ze nemen alles wat in de bijbel staat heel letterlijk. Elke zondag gaan ze naar de kerk en de kinderen zitten alleen op de basisschool, de Amish zijn van mening dat de kinderen na basisschool geen kennis meer hoeven te verkrijgen. Na de basisschool gaan de jongens hun vader helpen bij hun werk — zoals werken op het land — en de meisjes doen ervaring op door mee te helpen in andere gezinnen. Grappig hè?

En zo zijn er nog veel meer manieren van leven voor de Amish. Auto’s rijden ze niet (tenzij de ‘nieuwere’ generatie Amish, die willen nog wel eens meerijden met iemand in een auto), ze rijden daar in horse buggy’s, oftewel paard en wagen.

Na de rondleiding in het huis mochten we nog even vrij rondlopen op de naastgelegen boerderij. 🐮🐷 Dat was leuk, want er waren veel boerderijdieren! Van ezels tot varkens, en zelfs geitjes van één week oud 😍 Check de foto’s bij het tabje Foto’s hierboven!

Na de rondleiding zijn we nog eventjes bij Target naar binnen gelopen, een soort Walmart. Daar moet je ook echt eens geweest zijn als je in Amerika bent. Daarna lunchten we bij Applebees en nu, drie uur later, rijden we bijna bij Corning.

Poe, dat was een flink stuk. Ik ga nu proberen wat vaker te schrijven, dan hoef ik niet zoveel in te halen 😂 Als je nog steeds leest (dapper!), laat even een berichtje achter, vinden we leuk om te lezen.

Liefs en knuffel van ons!

1. Sandra:
    14 mei 2018
    Klinkt allemaal heel leuk en heftig druk! Gelukkig hebben jullie nog tijd om te slapen en te eten haha
  2. Klazien:
    Dapper hoor, al die achtbanen. En dan 3 keer achter elkaar in dezelfde🤢😖
    En dan lekker bijkomen tussen de dieren ... HEERLIJK
  3. Klazien:
    Prachtige foto's
  4. Gabrielle:
    15 mei 2018
    Super leuk! Wat een ervaring moet het zijn voor jullie en nog niet eens op de helft! Geniet ervan!
  5. Karin:
    15 mei 2018
    Jammer dat je al die mooie planten (caladiums) niet mee kan nemen😬!!! Wat een indrukken allemaal, maar wat ontzettend tof ook. Geniet er nog lekker van samen!
  6. Marc:
    15 mei 2018
    Mooi jullie zo te volgen!!
  7. Connie:
    15 mei 2018
    Geweldig....zoals jullie er intens van genieten....en om dit te mogen volgen! 💖
  8. Sharon:
    16 mei 2018
    Damn!!! Jullie moeten dringend op vakantie als jullie weer terug zijn! Bijkomen!!! 😂 Maarrrrrr...jullie doen wel heel veel leuke dingen en komen op bijzondere plaatsen. Cool! 😃
  9. Nicole:
    26 mei 2018